ComTrends

SXSW: de eerste indruk

By 14 maart 2015 No Comments

Eindelijk is het dan zover. Al heel lang hebben we uitgezien naar SXSW. Het congres / festival waar je bij moet zijn als je wilt weten wat hip en happening is in online communicatie. En niet alleen de online wereld verzamelt zich in Austin, Texas. Tegelijkertijd met het programma over interactieve media is er ook een film- en een muziekfestival.

Al in september hebben we de kaartjes geregeld, vliegtickets geboekt en een plek gezocht om te kunnen slapen. In de maanden daarna werd steeds duidelijker hoe groot dit evenement wel niet is. Een meerdaags programma met duizenden programmaonderdelen (bekijk het programma maar eens!) bezocht door tienduizenden bezoekers, waaronder ook opvallend veel Nederlanders en Duitsers.Wachtrij SXSW
Wat viel ons de eerste dag op?

  • De enorme massa’s mensen. Op straat heeft iedereen een badge en vooral bij het afhalen van de badges werd duidelijk hoe veel mensen afkomen op dit evenement. Een rij van een paar honderd meter, alleen al dus voor het afhalen van je pasje.
  • Veel afwisseling in werkvormen: klassieke presentaties, tweegesprekken, panels, discussies in kleine kamers. Van alles, maar workshops zijn bijvoorbeeld nauwelijks in het programma te vinden.
    Heel veel verschillende onderwerpen. Vandaag ging het over bijv. copyrights, modern management, maar ook ‘gewoon’ over social media marketing en content marketing.

Wat hebben wij vandaag bezocht?
Een discussie over copyrights etc. Aan de hand van wat cases ontstond een boeiende discussie over hoe je als bedrijf, maar ook als consument en fan, om moet gaan op vermeende inbreuk op merkrechten. Ga je als bedrijf met juridisch geweld de strijd aan, of bekijk je van geval tot geval met wie je wel en met wie je niet ruzie wil maken? Dat laatste is de strategie van whiskymerk Jack Daniels in een geval die duidelijk laat zien wat de meerwaarde kan zijn van een minder strikte juridische aanpak. Het was een leuke discussie, vooral ook omdat er een advocaat bij zat die ook goed kon aangeven waarom het soms wel nodig is om op te treden.

Andere interessante presentatie was van social media goeroe Guy Kawasaki. Een adviseur die kort en krachtig inging op de do’s en don’ts van social media marketing. Voor een groot deel een bekend verhaal, maar ook veel praktische tips over zaken waar je mee te maken krijgt als beheerder van social media voor bedrijven. Tips over het vinden van interessante content, het gebruik van afbeeldingen (vooral veel plaatjes gebruiken) coverfoto’s en avatars (alleen je gezicht laten zien).

IMG_0407En, voor de liefhebbers, de toepassing die hier rondzingt en die je dus absoluut in de gaten moet houden de komende maanden: meerkat.com. Een app die live videobeelden doorstuurt naar een website en daarvan melding maakt op je Twitteraccount. Allemaal proberen!  En, oh ja, Austin is een leuke studentenstad tjokvol cafés. Met bovendien een heerlijk klimaat. Vandaag een graadje of 24 en volop zon.  Binnenkort meer!

 

Op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen, inspiratie en voor de fun van ‘interactive’, wonen Igor ter Halle en Louis Klomp SXSW (South by South West) bij in Austin TX. Op ComNow doen zij verslag van hun bezoek.

 

Author Igor ter Halle

More posts by Igor ter Halle

Leave a Reply