Zintuigmarketeers beweren dat het gehoor het belangrijkste zintuig is. Waarom is dat volgens hen zo? Wat doet geluid met je? In dit artikel kom je hier meer over te weten.
Je kent het wel: spontaan kippenvel bij je favoriete muziek. Het gehoor is een zintuig dat direct op je gevoel werkt. Soms worden beelden die zonder geluid niets zeggen, juist heftig beleefd mét geluid. Het toevoegen van geluid aan een product kan daarom een belangrijke meerwaarde geven. Dit wordt sound branding genoemd. Geluid brengt emoties met zich mee en dat brengt mensen in beweging. In de persuasieve marketing noemen ze dat stimulus en respons. In dit geval is geluid de stimulus en de emotie de respons.
Het oor doet aan ‘emotional transfer’
Een bekend wijsje kan een complete wereld openen. De eerste seconden van de bekende Coca-Cola Christmas song zijn genoeg om een hartverwarmend kerstgevoel aan het merk te koppelen. We noemen dit verschijnsel ‘emotional transfer’.
Coca Cola: The real thing
Een voorbeeld van sound branding is Coca Cola: The real thing. Voor deze bekende slogan van Coca Cola is een commercial ontwikkeld waarin een meisjeskoor uit volle borst een liedje zingt. Het liedje wordt op deze manier gekoppeld aan het merk Coca Cola en daardoor krijgen mensen bij het horen van het liedje het Coca Cola gevoel. Het merk heeft sound branding voorgoed in het hart gesloten. Zie hier de commercial van Coca Cola: The real thing.
Veel mogelijkheden
De toepassingsmogelijkheden van through-the-ear marketing en communicatie zijn breed. Er zijn genoeg mogelijkheden om de klant te raken door middel van sound branding. Geluid kun je namelijk bijna overal bij toepassen. Denk bijvoorbeeld aan een ringtone of een sprekend visitekaartje. Ook een plotselinge sound take-over op je homepage is een manier van sound branding.
Het gehele artikel over Soundbranding vind je hier.