Tegenwoordig ontkom je er niet meer aan. De ene na de andere winactie via Facebook. Veel bedrijven beschouwen Facebook als een nuttig social media kanaal om veel mensen met een relatief klein budget te bereiken. Geheel terecht natuurlijk, maar lukraak berichten plaatsen en willekeurig winacties de deur uit gooien is niet heel effectief.
Quill.com heeft 13 praktische tips ontwikkelt, zodat je bedrijfspagina goed ingezet kan worden voor marketingdoeleinden.
1. Gebruik een herkenbare profielfoto
Je potentiele fans moeten je kunnen herkennen, zodat ze je pagina gaan liken. Je bedrijfslogo kan bijvoorbeeld de juiste profielfoto zijn. Daarnaast dient je profielfoto 180 bij 180 pixels zijn.
2. Gebruik een aantrekkelijke omslagfoto
Zorg dat je een grote en kwalitatief goede omslagfoto gebruikt. Het is belangrijk dat de foto niet korrelig of uitgerekt is.
3. Optimaliseer de beschrijvingen van je foto’s
Plaats links in de beschrijvingen van je foto’s, zoals een link naar je website of blog. Deze links zorgen ervoor dat mensen je merk beter leren kennen.
4. Vul je ‘info’ in
Zorg dat mensen je bedrijf goed leren kennen. Door middel van een korte omschrijving van je bedrijf en wat je Facebook pagina te beiden heeft, kun je dit doel bereiken.
5. Voeg een ‘call to action’ knop toe
Facebook biedt een aantal kant en klare ‘call to action’ knoppen aan, zoals: Nu boeken, Nu bellen, Contact met ons opnemen, Bericht versturen, App gebruiken, Game spelen, Shoppen, Registreren, Video bekijken, E-mail sturen, Meer informatie.
6. Voeg belangrijke mijlpalen toe
Zorg dat je belangrijke mijlpalen toevoegt. Dit doe je door op ‘Aanbieding, Evenement +’ te klikken op je tijdlijn.
7. Voeg relevante apps toe
Het is mogelijk om apps toe te voegen, zoals winacties of een quiz.
8. Plaats visuele content
Foto’s en video’s zorgen voor meer bereik, aangezien dit aantrekkelijkere content is. Ook zijn foto’s en video’s een goede mogelijkheid om een evenement, product release of bedrijfsnieuws te promoten.
9. Zorg voor variatie
Voorkom dat je elke statusupdate gebruik om je producten of diensten te promoten.
10. Zet belangrijke berichten vast bovenaan je pagina
Sommige berichten die je plaatst wil je niet graag naar beneden laten verdwijnen in de tijdlijn. Het is mogelijk om deze berichten vast te zetten.
11. Gebruik verschillende tools van Facebook
Facebook biedt een aantal tools om je te helpen met jouw Facebook pagina. Je kunt bijvoorbeeld berichten inplannen.
12. Meet je berichten
Via ‘statistieken’ is het mogelijk om de effectiviteit van je berichten te meten.
13. Blijf interactief
Zorg dat je snel reageert op reacties van je fans. Reageer niet alleen op reacties gericht aan jouw bedrijf, maar ook op reacties tussen Facebook gebruikers onderling.