Hoe laat je jongeren inzien dat het gevaarlijk is om tijdens het fietsen op je mobiel te kijken? Veilig Verkeer Nederland daagt jaarlijks landelijk studententeams van hogescholen uit om ideeën voor jongerencampagnes voor verkeersveiligheid te ontwikkelen. Tijdens de finale op vrijdag 20 juni wisten vijf eerstejaarsstudenten Communicatie van Windesheim de publieksprijs te winnen. De aanwezige leerlingen uit het voortgezet onderwijs waren zeer enthousiast over het eigentijdse idee om populaire YouTube video-bloggers in te zetten als rolmodel om fietsend mobielgebruik bij leeftijdsgenoten terug te dringen.
Enthousiasme bij leerlingen
Tijdens de pitch in de finale bleek dat team ‘Five4One’ van Windesheim met hun campagne de juiste snaar bij jongeren had weten te raken. Een jury van volwassenen vroeg eerstejaars communicatiestudenten Loïs van den Esschert, Dennis Broekhof, Mitchell Buwalda, Bryan Slief en Jesper Gerrietsen of ze er wel zeker van waren dat hun idee zou gaan werken? De studenten hoefden het antwoord op deze vraag niet zelf te geven: leerlingen uit de zaal lieten enthousiast weten dat zij alle genoemde vloggers kennen en hen ook zien als hun helden en rolmodel. De publieksprijs was de beloning voor dit kansrijke idee.
‘Don’t try this at home’
Als onderdeel van hun pitch lieten de studenten Communicatie een campagnefilmpje zien, gemaakt in de stijl van een video-blog. Het filmpje introduceert vlogger Bardo aan de hand van snelle montage van beelden in de serie ‘don’t try this at home’, waarna hij de jongeren aanspreekt en zegt dat je niet moet fietsen en bellen tegelijk. Dan volgt de ironische ontknoping.
De finale werd met een neuslengte voorsprong gewonnen door tweedejaarsstudenten van de Hogeschool Utrecht. De studenten van Windesheim werden tweede. Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en Fontys Hogescholen Eindhoven werden derde en vierde. De ideeën van de studenten kunnen door Veilig Verkeer Nederland worden gebruikt voor hun eigen campagne.
Persbericht bewerkt en overgenomen van Windesheim.nl.