Een belangrijke taak binnen bedrijven: het leggen van contacten en het onderhouden van goede relaties met de doelgroep. Dit is doelstelling van Public Relations (PR), wat vaak ook een relatief goedkoop middel is vergeleken met andere middelen. En toch blijkt PR nog steeds ondergewaardeerd en wordt er niet veel gebruik van gemaakt. Maar waarom is het wel slim PR te gebruiken?
Hoe is het allemaal begonnen met Public Relations?
Door de eeuwen heen is (een vorm van) Public Relations er altijd al geweest, maar PR als communicatiemiddel is zich sinds het begin van de twintigste eeuw gaan ontwikkelen. Dit begon vooral in Amerika. Bedrijven voelden zich gedwongen om het publiek te beïnvloeden en namen ‘press agents’ aan. Zij moesten bijvoorbeeld de relatie met de pers verbeteren. Hierdoor ontstond PR. In de jaren twintig en dertig heeft de PR zich razendsnel ontwikkelt in de VS.
In Nederland ging deze ontwikkeling heel anders. Voorlichtingen op het gebied van gezondheid en landbouw en daarna de overheidsvoorlichting waren een vorm van PR. Bij de overheid werkten voor de oorlog ook al enkele perschefs en voorlichters. Na 1950 is de PR zich pas echt gaan ontwikkelen tot wat het nu is.
Public Relations nu
Tegenwoordig kan PR erg belangrijk zijn voor de communicatie van een merk en/of bedrijf. Tijdens de ontwikkeling en verbreding van PR zijn er een aantal specialismen ontstaan. Deze specialismen zijn:
• Corporate PR: houdt zich bezig met het imago van het bedrijf
• Financiële PR/investor relations: heeft als primaire doelgroep de financiële wereld
• Public Affairs: heeft een strategische functie, waarmee het bedrijf inspeelt op de kansen en bedreigingen die voortkomen uit politiek-maatschappelijke veranderingen, processen van publieke meningsvorming en politieke besluitvorming
• Marketing-PR: houdt zich bezig met de PR rond het bestaande merk en de introductie van nieuwe merken, producten en diensten
Daarnaast kun je crisis- en issuemanagement ook meerekenen.
Er behoren verschillende taken tot de PR:
• Lobbyen: het uitoefenen van druk op de politiek over bepaalde maatschappelijke kwesties
• Beïnvloeden van de publieke opinie: gebeurt vaak door grote publiciteitscampagnes
• Inhaken op speciale evenementen: dit kan door er zelf een te organiseren of er een te sponsoren
• Ghost writing: het schrijven van toespraken, mededelingen en brieven van de directie
• Perscommuniqués: het ondersteunen van journalisten bij complexe onderwerpen
• Fluistercampagne: mond-tot-oorcommunicatie
Al met al is Public Relations een communicatiemiddel wat niet ondergewaardeerd zou moeten worden.
Door: Sanne Timmerman