Kennis

Neuromarketing: iemand salade laten verkiezen boven een cheeseburger

By 8 november 2016 No Comments

Hoe komt het dat iemand een droge salade verkiest boven een cheeseburger als de salade aan de linkerkant van het menu staat? Dat is een stukje neuromarketing. Laten we eerst vertellen wat neuromarketing is, alvorens uit te leggen hoe het zit met de salade en de cheeseburger.

Geen gewenste antwoorden alstublieft

Neuromarketing is een term die verwijst naar het gebruik van de moderne hersenwetenschappen om de impact van marketing op consumenten te meten. We kunnen mensen wel vragen wat ze vinden, maar hier kunnen onwaarheden uit voortkomen doordat mensen soms antwoorden geven waarvan ze denken dat ze gewenst zijn.

Echte gedachten aan het licht

Neuromarketing brengt aan het licht hoe mensen écht denken en keuzes maken. Dit kan gaan over processen in onze hersenen waar we ons niet eens bewust van zijn. De nieuwe technieken die hiervoor gebruikt worden, zorgen er dus voor dat we inzicht krijgen in de keuzeprocessen en acties die consumenten ondernemen, die door middel van traditionele marketingonderzoeksmethoden niet aan het licht zouden komen.

De salade en de cheeseburger

Het is dus niet een nieuw soort marketing, neuromarketing, maar het is een andere manier om marketing te bestuderen. Maar nu wil je natuurlijk nog weten hoe het zit met de salade en de cheeseburger. Tijdens een onderzoek kwam naar voren dat het aantal gezonde menukeuzes dat gemaakt werd, meer dan verdubbelde wanneer de salade aan de linkerkant stond. Maar hoe komt dat?

Alles in rijtjes en schema’s

Mensen plaatsen dingen automatisch in hun hoofd in categorieën. Dit wordt gedaan in een links versus rechts schema. In ons hoofd zetten we de geweldige en opwindende dingen aan de rechterkant, en de simpele en sobere dingen zetten we aan de linkerkant. Ons brein verwacht daardoor dat de salade aan de linkerkant zal staan, en de cheeseburger aan de rechterkant.

Wanneer het menu voldoet aan onze verwachtingen, is het minder belastend voor de informatieverwerking in onze hersenen, en daardoor is het makkelijker om controle over jezelf (en dus je eetgedrag) te houden. Wil je meer weten over dit onderzoek, kijk dan op New Neuromarketing.

Door: Jessie van Tatenhove

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply