Interne analyse

De interne analyse is een onderzoek naar de sterke en zwakke punten binnen een organisatie. Zo weet je precies waar de onderneming staat en waar mogelijkheden liggen om waarde te creëren. Op deze pagina vind je verschillende modellen die je verder kunnen helpen bij het maken van een interne analyse.

7S-model

Het 7S-model van McKinsey leent zich uitermate goed voor het achterhalen van Sterktes en Zwaktes in de onderneming. De inzichten kunnen begeleiden bij organisatorische veranderingen. Het 7S-model van McKinsey combineert rationele en harde elementen met emotionele en zachte elementen.

Informatie over het 7S-model kan je terugvinden in Handboek Communicatie van Wil Michels (2022) op pagina 199.

SWOT-analyse

Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in 1 oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, oppurtunities en threats. In 5 stappen maak je de SWOT-analyse en bepaal je de beste marketingstrategie voor je bedrijf. Na het invullen van de SWOT-analyse maak je een confrontatiematrix om de factoren te analyseren en om strategische keuzes te maken. 

 

Maba-analyse

De MABA-analyse of MABA-matrix is een portfolioanalyse en een uitgebreide versie van een BCG-matrix die staat voor Market Attractivity and Business Assessment. In een MABA-analyse wordt de aantrekkelijkheid van de markt en de concurrentiekracht van het bedrijf in kaart gebracht.



Golden circle

De Golden Circle van Simon Sinek is een simpel maar krachtig model dat de stimulans geeft voor inspirerend leiderschap. De Golden Circle van Simon Sinek brengt eenvoudig in kaart met wat, hoe en waarom een bepaalde organisatie of product zich onderscheidt van anderen.

Informatie over de Golden Circle kan je terugvinden in Handboek Communicatie van Wil Michels (2022) op pagina 112.

Employee Value Proposition (EVP)

De Employee Value Proposition (EVP is een krachtig concept dat unieke waarde benadrukt die een organisatie biedt aan haar medewerkers. Het EVP is niet alleen een concept, maar een leidende kracht in het aantrekken, behouden en betrokken houden van waardevol talent binnen de organisatie.

 

 

Ringen van invloed

De Ringen van Invloed bieden een waardevol kader voor het analyseren van de betrokkenheid en invloed van belanghebbenden binnen een organisatie. Dit model helpt communicatieprofessionals om effectieve strategieën te ontwikkelen die rekening houden met de diversiteit aan belanghebbenden en hun verschillende niveaus van invloed, waardoor ze communicatieplannen kunnen opstellen die de betrokkenheid vergroten en de organisatiedoelen ondersteunen.

Business Model canvas

Met het Business Model Canvas (BMC) maak je een ondernemingsplan in een A4. Je brengt je bedrijfsplan overzichtelijk in kaart met 9 bouwstenen. Daarin beschrijf je jouw bedrijf en onder meer het verdienmodel, de toegevoegde waarde, klanten, relaties en leveranciers.

Informatie over het Business Model Canvas kan je terugvinden in Handboek Communicatie van Wil Michels (2022) op pagina 115.

 

 

 

 

Duurzaamheid

Duurzaamheid wordt steeds crucialer in hedendaagse communicatie, waarbij bedrijven en organisaties streven naar positieve impact op sociale, ecologische en economische aspecten. Diverse modellen onderstrepen deze benadering, zoals 

  • Sustainable Development Goals (SDG’s), die wereldwijde duurzaamheidsdoelen aangeven.  
  • de 3 P’s (People, Planet, Profit) een sleutelrol, waarbij de focus ligt op het harmoniseren van sociale verantwoordelijkheid, milieubewustzijn en winstgevendheid.  
  • De R-ladder, gericht op Reduceren, Hergebruiken en Recyclen, biedt een praktische benadering om duurzame praktijken te implementeren.  

Deze modellen dienen als leidraad voor organisaties om hun communicatiestrategieën te versterken en duurzaamheid effectief te integreren in hun bedrijfsidentiteit en -activiteiten.