In 2014 was ‘mobiel’ een heus modewoord binnen de (online) communicatiewereld. Dat zal in 2015 zeker niet gaan veranderen. Op mobiel vlak liggen nog veel kansen voor bedrijven die online actief zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je als bedrijf je desktop uit het raam kunt gooien, maar mobiel kan er nog heel veel gewonnen worden door bedrijven en daar is alle reden voor.
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen een mobiele website en een responsive website. Een mobiele website is echt een aparte website. We nemen ad.nl even als voorbeeld. Naast www.ad.nl bestaat er ook een mobiele versie; m.ad.nl. Een responsive website is een website die zich aanpast aan iedere schermgrootte en daardoor goed te gebruiken is voor de bezoeker. In deze blog hebben we het over responsive websites.
Mobielvriendelijke websites worden beloond
We beginnen met een feitje van Google, de allergrootste zoekmachine ter wereld. Steeds meer bedrijven maken kennis met online zaken als bijvoorbeeld SEO (methode om websites hoger in Google te krijgen). Vanaf 21 april wordt het een vereiste om een mobielvriendelijke, dus responsive website te hebben. Google zal namelijk een wijziging in het algoritme(een complexe wiskundige formule waarmee Google website beoordeeld) doorvoeren waardoor mobiele websites hoger beloond worden in Google. Sta je niet op de eerste pagina in Google met het zoekwoord waar (potentiële) klanten op zoeken? De klanten zullen je bedrijf online mislopen. Aan de slag dus met die website!
Mobiele interactie neemt toe
Het is een bekend gegeven dat de mobiele verkopen steeds meer toenemen. Dat geldt niet alleen voor online verkopen, maar ook offerteaanvragen nemen via de smartphone toe. Mensen zoeken daarnaast steeds vaker contactgegevens van het bedrijf op via een smartphone. Want zeg nu zelf, zoek jij het telefoonnummer van de plaatselijke pizzeria op per computer of doe je dat even snel met je telefoon? Om je klant online te blijven bedienen, moet je de website ook inrichten voor bezoekers die per telefoon of tablet ‘binnen’ komen.
Klaar voor de mobiele toekomst?
Niemand weet wat de toekomst precies gaat brengen. Maar dat bedrijven als Apple, Samsung en HP nog lang niet klaar zijn met het ontwerpen van nieuwe devices, is wel duidelijk. Daarom is het belangrijk om nu al de eerste stap te zetten, daarmee ben je als bedrijf beter voorbereid op de toekomst.
Wat bekent dit voor de communicatieprofessional?
Grote kans dat je later als communicatieprofessional te maken krijgt met de website van je bedrijf, of je bent er nu misschien al verantwoordelijk voor. Een responsive website is de basis voor online succes. Je kunt online campagnes als Google AdWords, zoekmachinetoptimalisatie en Facebook advertising hier helemaal op af stemmen en je bedient je bezoeker (en dus de potentiële klant) optimaal. Blijf dus niet stil zitten en zet de eerste stap. Het is toch immers ook jouw taak om klanten binnen te halen en tevreden te houden?
Door: Reinier Boerendans – redactielid ComNow