Google + is een (relatief) nieuw sociaal mediaplatform dat draait op Google-technologie. Het is de media dat momenteel aan het groeien is.
Google+ komt steeds meer in opkomst en kan ook erg interessant zijn voor SEO-gerelateerde zaken. Dat komt doordat Google zelf het bedrijf is achter dit medium. Zodra een klant een relevante zoekterm invoert, belandt het bedrijf in de zoekresultaten.
Google+ houdt er rekening mee dat mensen verschillende netwerken hebben en heeft hierop een oplossing gevonden, omdat het meerdere mogelijkheden biedt. Het medium beschikt namelijk over kringen. Elk contactpersoon die op Google + door een gebruiker wordt toegevoegd, kan in één of meerdere ‘kringen’ geplaatst worden. Hierdoor kan niet iedereen zien wat er geplaatst wordt, maar alleen de groep die jij hebt aangeklikt. Dat zijn afgebakende groepen die van pas komen wanneer er bijvoorbeeld privé gerelateerde foto’s op het netwerk geplaatst worden. Bij het delen van deze foto’s kan er precies bepaald worden welke kringen deze foto’s te zien krijgen.
Ook maakt Google+ gebruik van Sparks. Er wordt namelijk ook gezocht naar inhoud op het web. Zodra een gebruiker laat weten op Google+ wat zijn/haar interessegebieden zijn, maakt de site voor elk onderwerp een zogenaamde ‘spark’ aan. Dit is een constant geactualiseerd overzicht van blogitems en nieuwsberichten over een specifiek onderwerp. Op deze manier schotelt Google
gebruikers webinhoud voor dat vervolgens met vrienden gedeeld kan worden. Naast de kringen en sparks zijn er ook zogenaamde ‘hang-outs’. Dit is de naam die Google op videogesprekken plakt. Op Google+ kan elke gebruiker gratis met een maximum van tien vrienden videogesprekken voeren. Er kan in tekstvorm gepraat worden, maar het is ook mogelijk om bijvoorbeeld samen dezelfde YouTubefilm te bekijken.