E-mailmarketing, iedereen wordt er tegenwoordig mee ‘doodgegooid’. Ik wel althans. In plaats dat ik me uitschrijf voor nieuwsbrieven, blijkbaar is dit erg tijdrovend, verwijder ik de meeste nieuwsbrieven ongelezen uit mijn mailbox. Ik vermoed dat ik niet de enige ben met deze verwijderingsdrift. Opvallend is toch dat e-mailmarketing een marketingtool is met een van de hoogste ROI. “Hoe dan?” Hieronder vijf tips die je op weg helpen een e-mailcampagne op te zetten.
1. ‘Plakje worst’
Men schrijft zich niet zomaar in voor je nieuwsbrief als die optie op je site aanwezig is. Bied men iets gratis aan in ruil voor hun e-mailadres. Dit kan variëren van een gratis e-book, tot 5% korting bij de eerstvolgende aankoop in de webshop. Logisch hè? De slager deed het al met zijn plakje worst.
2. Schep een band
Bouw een band op met je (potentiële) klanten. Dit doe je door niet alleen nieuwsbrieven toe te sturen die uitpuilen van alle aanbiedingen. Vertel eens iets leuk over jezelf en geef je (potentiële) klanten zomaar wat tips.
3. Hou het kort
Dit verschilt per branche, maar over het algemeen geldt de regel ‘less is more’. Hou je unieke boodschap in je nieuwsbrief kort maar krachtig. Doe dit onder andere door links in je nieuwsbrief op te nemen die doorverwijzen naar je website.
4. Be responsive
Niet alleen websites moeten responsive zijn, ook nieuwsbrieven moeten aan deze eis voldoen. 61% van de mensen opent hun mail op hun smartphone. 80% verwijdert een nieuwsbrief direct als deze er niet goed uitziet. Nieuwsbrieven met een responsive design bevorderen de doorklikratio naar de website met 21% tot 24%.
5. Segmenteer in je e-maillijst
Niet iedereen zit te wachten op de wekelijkse nieuwsbrief, maar misschien wel op de maandelijkse. Vrouwen zijn louter geïnteresseerd in vrouwenkleding. Scheep die dan niet op met aanbiedingen voor herenkleding. Hoe kom je hierachter? Geef de nieuwsbriefinschrijver opties welke informatie ze we willen ontvangen en in welke frequentie.
Door: Koen