Uncategorized

De optimale consumentenbeleving

By 13 maart 2016 No Comments

Virtual reality (VR) maakt het mogelijk voor iedere consument een aangepaste winkelbeleving te creëren. Deze impactvolle beleving speelt in op de emoties van de consument en maakt de stap om over te gaan tot aankoop kleiner. Experts voorspellen dat 2016 het jaar wordt waarin virtual reality zal doorbreken. Heb jij er al kennis mee gemaakt?

Virtual what?

‘Virtual Reality (VR) is een computer gesimuleerde omgeving waarin gebruikers worden ondergedompeld in een levensechte ervaring. De zintuigen zicht en gehoor worden geprikkeld op een wijze waardoor de gebruiker denkt dat hij werkelijk onderdeel is van de omgeving.’ Deze technologie maakte zijn opmars al vroeg in de jaren ’90 met de opkomst van de videogames. Toch voorspellen de vr-experts dat 2016 het jaar wordt waarin de virtual reality een belangrijke rol zal gaan spelen.

Oculus Rift

Het bedrijf Oculus is de voorloper op het gebied van virtual reality. In het tweede kwartaal van 2016 staat de lancering van de Oculus Rift gepland; de eerste consumentenversie van de VR-bril. Grote bedrijven als Samsung, Microsoft, Apple en Sony zijn tevens bezig met virtual reality. Er wordt gespeculeerd dat ook zij dit jaar met VR-brillen en toepassingen gaan komen. Helaas ligt volgens Smart2VR de geschatte prijs van VR-brillen met bijbehorende pc op meer dan €1500. Hierdoor zal dit prachtige stukje techniek waarschijnlijk de eerste jaren alleen zijn weggelegd voor de echte tech-geeks.

Media-Saturn

Enkele bekende retailers hebben de eerste experimenten met virtual reality uitgevoerd. Media-Saturn ging een stapje verder. Zij opende in Duitsland de eerste kleine winkels waar klanten virtueel kunnen shoppen in een gigantisch assortiment keukenapparatuur. Virtual reality biedt voor hen een manier om het te grote assortiment toch tentoon te stellen op een kleine oppervlakte.

What’s in it for me now?

Ben jij als marketeer nog niet bezig met virtual reality? Maak je vooral geen zorgen; door de hoge prijzen van de VR-brillen en de 3D-camera’s waarmee de content wordt gemaakt, zal het waarschijnlijk nog even duren voordat virtual reality echt iets kan betekenen voor marketeers.

Door: Sanne

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply