Je bent net afgestudeerd en op zoek naar een leuke baan. Een goed begin is het afstoffen van je LinkedIn-profiel. Dit is namelijk hét platform om in aanraking te komen met jouw nieuwe werkgever. Maar hoe zorg je ervoor dat van de 414 miljoen LinkedIn-gebruikers de juiste persoon op jouw pagina terechtkomt? Om je een beetje op weg te helpen, staan hieronder een aantal handige tips beschreven.
Het draait om de eerste indruk
Eén foto zegt meer dan duizend woorden. Het is misschien een cliché, maar zeker ook de waarheid.
De kans dat een potentiele werkgever jouw profiel vindt, is zeven keer groter wanneer je een profielfoto toevoegt aan je LinkedIn-profiel. Kies een foto waarin je professioneel overkomt. Vakantiefoto’s, borrelkiekjes of een sportselfie zijn echte no-go’s. Daarnaast is het belangrijk dat de foto van goede kwaliteit zijn: upload een afbeelding van minimaal 80 bij 80 pixels.
Professioneel en persoonlijk
Naast je profielfoto ziet je toekomstige werkgever als eerste de tekstregel onder je naam. LinkedIn vult hier automatisch je huidige functie en het bedrijf waar je werkt(e) in. Hier kun je zelf natuurlijk veel meer uithalen door de regel te personaliseren. Zie het als een soort visitekaartje. Bedenk een korte, pakkende zin van maximaal 120 tekens waarin je beschrijft wie je bent en wat je doet. Daarnaast kun je slim gebruikmaken van populaire trefwoorden als: gemotiveerd, verantwoordelijk en creatief.
Kort maar krachtig
Dezelfde trefwoorden kun je ook inzetten bij het schrijven van je samenvatting om zo je vindbaarheid te vergroten. De persoonlijke samenvatting kun je het beste zien als een elevator pitch. Dus: stel je voor dat je staat in de lift staat met je toekomstige werkgever en je hebt 30 seconden om jezelf te verkopen aan deze persoon. In deze seconden moet je zijn of haar aandacht trekken. Verplaats je in die werkgever, bedenk de trefwoorden die hij of zij zal gebruiken en verwerk deze in een goed lopende tekst.
Deel relevante ervaringen
Als laatste je werkervaring. Veel mensen halen te weinig uit dit gedeelte van hun LinkedIn-profiel, terwijl het toch erg belangrijk is. Het is goed om sowieso meer dan één ervaring toe te voegen, omdat je daarmee veel meer kans maakt om gevonden te worden. Pas wel op dat je enkel de voor jouw vakgebied relevante werkervaringen deelt en vergeet niet ook al je opgeleverde projecten te benoemen.
Misschien wordt het toch eens tijd om de bezem door je LinkedIn-profiel te halen en het maximale uit dit waardevolle platform te halen. Succes!
Door: Sanne