Donderdag 9 oktober werd er een gastcollege gegeven op hogeschool Windesheim door professor Betteke van Ruler. Zij bestookte de zaal eerst met een aantal feiten over het communicatievak. Wist je bijvoorbeeld dat er op dit moment 140.000 communicatieprofessionals in Nederland werkzaam zijn? En dat negen op de tien organisaties een communicatieprofessional in dienst heeft? En dat er steeds meer ZZP’ers komen in het communicatievak?
Het vak wordt steeds breder en complexer, volgens Betteke van Ruler. Vroeger moest een communicatieprofessional alleen communicatiemiddelen maken. Tegenwoordig is een communicatieprofessional strategisch bezig met social media, brandjes blussen in de media, communiceren naar medewerkers, evenementen organiseren en noem het maar op.
Volgens Betteke zijn er op dit moment drie langlopende trends:
- Van offline naar online
- Vertrouwenskwestie & accountability
- Communicatieve organisatie
Allereerst de trend van offline naar online. Dit gaat met name over digitalisering. Sinds de opkomst van social media gebeurt er steeds meer op online gebied. Er wordt al snel gezegd: ’we hebben er meer communicatiekanalen bij en dat is goed’, maar in werkelijkheid is het vak door de digitalisering op de kop gezet. In een tijd dat de informatiestroom versneld is, is een communicatieprofessional vooral strategisch en het liefst pro-actief communicatiestromen aan het managen. Daarnaast is hij of zij is ook bezig met reactief werken. Een professional moet op diverse zaken reageren in 140 tekens en het liefst binnen 30 minuten. De professional moet nu weten wat er binnen en buiten het bedrijf speelt, wie over welke zaken gaat en wat bijvoorbeeld de toekomstplannen zijn van het bedrijf.
Over trend nummer twee de vertrouwenskwestie zei Betteke het volgende. “Wij als consumenten hebben weinig vertrouwen in bedrijven of merken. Vertrouwen in een bedrijf is niet meer vanzelfsprekend. We hebben minstens vijf bronnen nodig om een bedrijf of een merk te vertrouwen. Het vertrouwen ging van ‘trust me’ naar ‘show me’ en nu naar ‘proof me’. Een bedrijf moet nu niet meer zelf met grote reclames komen van ‘vertrouw mij’, maar anderen moeten over jouw bedrijf of merk zeggen dat het betrouwbaar is. Een bedrijf moet accountable zijn, laten zien wat ze doen en wat zij kunnen.”
Tot slot trend nummer drie: de communicatieve organisatie. Iedereen communiceert nu tegenwoordig binnen een organisatie. Iedereen kan nieuws maken en communiceert dit naar buiten. Vroeger deed dit alleen een communicatieprofessional, nu is iedereen in een organisatie hier mee bezig. Een projectleider houdt een blog bij over de vorderingen, een medewerker twittert over een leuk nieuwtje en ga zo maar door. De communicatieprofessional is nu geen doener meer en niet de communicator van het bedrijf. Er vindt een verschuiving plaats en de professional helpt anderen in de organisatie om goed te communiceren. Betteke van Ruler noemt het vak nu liever communicatiemanagement. De communicatieprofessional heeft nu als voornaamste taak om communicatiestromen vanuit het bedrijf of merk maar ook vanuit de maatschappij richting het bedrijf of merk te duiden, te stroomlijnen en als het enigszins kan te regisseren en te managen. Een vak waar je goed voor moet zijn opgeleid en ook wel een beetje gevoel voor moet hebben. Met recht een uitdagend vak!