2 december 2015
Door Tessa Slabbekoorn en Mariska Barkema
Op woensdagmiddag 2 december hadden alle eerstejaars communicatiestudenten van het Windesheim een dag die in het teken staat van communicatie in het bedrijfsleven. We hebben tijdens deze dag een aantal presentaties bijgewoond van communicatieprofessionals werkend bij o.a. Wehkamp en Isala. Ten slotte hebben wij een spel gedaan, dus als je benieuwd bent, kijk dan vooral verder.
Laten we onszelf eerst even voorstellen. Wij zijn Tessa en Mariska, eerstejaars communicatiestudenten aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Met onze klas CO1A hebben wij deze leerzame, vermoeiende maar vooral leuke dag bijgewoond.
De eerste presentatie werd gegeven door Adwin Peeks, zelfstandig communicatie adviseur. Wellicht zal je Adwin kennen van zijn boek ‘Meten & Scoren’, het boek dat je helpt om de broodnodige verandering in een organisatie door te voeren als communicatieprofessional. Hij is per toeval de communicatiewereld ingerold met zijn baan bij Achmea.
Adwin heeft als adviseur bij Eneco een onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek ging over de reputatie van Eneco met betrekking tot het plaatsen van windmolens. De plaatsing hiervan kon zowel positieve als negatieve reacties oproepen. Hij had ons een vraag gesteld over wat voor advies wij Eneco zouden geven om de reputatie te verbeteren. Het antwoord uit het publiek was om de positieve punten van windmolens naar voren te brengen. Adwin voegde hier het belang van discussie volgen en mensen betrekken aan toe.
De tweede presentatie kregen wij van Eline van Weusten, werkzaam als content marketeer en bij de redactie van Wehkamp. Ze is begonnen als copywrighter bij Wehkamp en heeft later de online marketing opgezet omdat dit gedeelte destijds nog niet bestond. Dit creëerde veel mogelijkheden voor haar om zelf richting te geven aan haar werk. Eline vertelde dat de strategie van Wehkamp is om content te bieden die verrijkt. Hun doel was om echte vrouwen te inspireren, adviseren en raken. Wehkamp probeert met deze voorbeelden op een leuke manier de consumenten kennis te laten maken met haar assortiment.
Ondanks dat Eline zich die dag niet lekker voelde, zijn wij blij dat ze alsnog is gekomen omdat het super interessant was.
De sfeer zat er tijdens de Wehkamp presentatie goed in!
Karina Koopman gaf de derde presentatie. Zij is hoofd van de afdeling communicatie bij Isala. Wat veel mensen niet weten is dat Isala naast een ziekenhuis ook een commercieel bedrijf is. Dit betekend dat zij ook omzet moeten maken om uit de kosten te komen. Echter kiezen zij wel voor doorbehandelen in bepaalde situaties ook al zou dat extra kosten voor Isala opleveren.
Daarnaast vertelde zij over crisiscommunicatie en het belang hiervan op social media. Hierboven een aantal voorbeelden van negatieve publicaties van medewerkers. Als tip gaf zij dat je goed moet nadenken voordat je een bericht op een social media kanaal plaatst. Als organisatie moet je duidelijke voorschriften aan je medewerkers doorgeven omtrent social media omdat jouw medewerkers het bedrijf representeren.
De laatste presentatie werd gegeven door Annemiek Riefel, adviseur van kennis en onderzoek bij Marketing Oost. Misschien ken je Marketing Oost wel van dit filmpje dat een tijd geleden viral is gegaan. De organisatie biedt verschillende vrijetijdsbestedingen in de provincie Overijssel. Dit sluit aan op hun missie: “schaarse vrije tijd besteden in ‘onze’ regio”.
Marketing Oost werkt samen met verschillende regiomerken, ze willen Water Reijk en IJsseldata wat meer naamsbekendheid geven. “Er moet een bezoekintentie zijn en de doelgroep moet ook lang blijven en geld uitgeven.” Aldus Eline.
Na de presentaties hebben wij als klas eerst een test gemaakt en later het spel 30 seconds gedaan. Dit werd begeleid door derdejaars communicatiestudenten die ook in de organisatie van het evenement zaten.
De uitslag van de test gaf een indicatie van het type student dat jij bent. Zo kon je zien of je dominant, invloed, stabiel of consciëntieus was.
Na een lange dag luisteren is was het lastig om je op de test te concentreren.
Nog even bikkelen tijdens het spel …
De uitslag! Groep 2 heeft het beste gepresteerd. Één persoon uit het groepje kreeg als prijs een communicatie tijdschrift.
Daarna was het tijd voor de afsluitende borrel! Iedereen kon nog even nakletsen over de dag en je kon nog op de foto gaan bij de photowall.
Een kleine sfeerimpressie van de borrel.
Bedankt Team COM NOW voor deze dag!