Na het lezen van deze blog, ben jij volledig op de hoogte van tips en tricks voor het vormgeven en vertellen van een waar organisatieverhaal. In mijn vorige blog heb ik voornamelijk beschreven waarom je storytelling kunt gebruiken bij het ‘boosten’ van je internal branding. Na het lezen van deze blog weet je ook hoe. Uiteraard zullen er nog veel meer tips zijn. Weet jij er meer? Deel die dan met ons, want samen kom je verder dan alleen.
Even opfrissen
Zoals ik in mijn blog ‘storytelling als tool voor Internal Branding’ met jullie deelde, gaat storytelling verder dan het vertellen van een leuk verhaal. Storytelling zorgt ervoor dat in een organisatie verbanden kunnen worden gelegd. Dat medewerkers allemaal weten waar de organisatie, het merk of het product voor staat. Een organisatieverhaal zet aan tot actie en geeft betekenis aan de organisatie.
Praatjes vullen geen gaatjes
Gewoon leuke verhaaltjes vertellen werkt niet. Het is tijd om zelf aan het werk te gaan!
Tip 1:
Iemand die een verhaal als middel wil gebruiken, moet goed weten wat hij of zij daarmee wil bereiken. Formuleer duidelijke doelen met een duidelijke methode. Zo bewaak je professionaliteit én kwaliteit. En dat is wat we willen, toch?
Tip 2:
Breng het verhaal tot leven, zorg voor dynamiek. Een verhaal begint met een statische beschrijving van iets, je doelen. Vervolgens is het aan jou de taak daar een scenario van te maken. Het verhaal wordt een film, door de dynamiek komt het verhaal tot leven. Om de dynamiek in een verhaal te bewaken moet je vasthouden aan de rode draad. Ook moet je goed kunnen improviseren. ING zette een concept in om de samenwerking tussen de Postbank en ING vloeiend te laten verlopen. Dit concept werd ‘verder’ genoemd. Met alleen het woord ‘verder’ en je uiteindelijke doel, kom je niet ‘verder’. Je hebt een verhaal nodig, een dynamische vertaling van je concept. Alleen dan kunnen medewerkers en consumenten meevoelen met het verhaal.
Tip 3:
Om een verhaal uit te dragen, moet je zelf het verhaal voelen. Gebruik hiervoor je innerlijke voorstelling. Als je je kunt inleven in de hoofdpersonages kun je het gevoel beter overdragen. Nu denk je, hoofdpersoon? Ja, elk verhaal heeft een hoofpersoon. Er bestaan meerdere elementen die een verhaal een verhaal maken. Bijvoorbeeld een begin, midden en een eind en een verhaallijn met een ontwikkeling. Zonder deze elementen, is het verhaal geen écht verhaal.
Tip 4:
Een goed verhaal is identiek. Niet iedereen heeft de gave om een goed verhaal vorm te geven. Je moet als het ware je eigen verhaal ‘kruiden’. Je eigen natuurlijke stijl bestaat uit jouw gewoonten, manieren en gevoelens die je met de jaren hebt opgebouwd. Door een verhaal eigen te maken, verhoog je de betrouwbaarheid van je verhaal. Denk maar eens aan een verhaal dat door iemand wordt voorgedragen, die het verhaal niet zelf heeft geschreven. Niet boeiend toch?
Tip 5:
Last but not least: Gebruik verschillende zintuigen bij het vertellen en overbrengen van een verhaal. Door een verhaal vanuit één hoek te benaderen, kun je ervoor zorgen dat je een bepaalde boodschap beter kunt overbrengen. Zo laat je het verhaal als het ware zien door er één perspectief aan te geven. Door men mee te laten voelen met je verhaal, kun je doelen verwezenlijken. Neem bijvoorbeeld het concept van ING. Zij heeft door middel van het concept ‘verder’ een saamhorigheidsgevoel gecreëerd waardoor de medewerkers zich verbonden voelen met de nieuwe organisatie. Het zintuig ruiken is misschien niet helemaal vanzelfsprekend bij het maken van een organisatieverhaal. Maar geuren roepen wel verschillende herinneringen, associaties en verbanden op. In de neuromarketing is geur een belangrijke marketingtool.
En dan? Een dialoog!
Het vormen van een verhaal gebeurt niet overnight. Voor het vormen van het verhaal heb je ook input nodig van de mensen aan wie je het verhaal wilt vertellen, bijvoorbeeld van medewerkers. Je moet dus eigenlijk op zoek gaan naar verhalen van individuen. Zo kom je ook achter de identiteit van de organisatie. Je kunt bijvoorbeeld met verschillende mensen in het bedrijf in gesprek gaan. Dan komt de rode draad van de organisatie naar voren, de kernwaarden waar medewerkers zich in herkennen.
Natuurlijk zijn er veel meer tips en tricks voor het ‘boosten’ of het vormgeven van je organisatieverhaal. Heb je een tip die in deze blog ontbreekt? Maar niet zou mogen ontbreken? Laat het ons weten!
Door: Stefanie Herstel – Redactielid ComNow