We leven in een veranderlijke tijd. Een tijd van trends, hypes en rages. Organisaties doen enorm hun best om hieraan te wennen en om hierop in te spelen. Ook hogescholen zijn hiermee bezig. Je moet immers meegaan met de tijd om al die kritische studenten tevreden te houden. Neem bijvoorbeeld de opleiding Communicatie, hoe hou je nou zo’n extreem veranderlijke opleiding up-to-date? Hogeschool Windesheim heeft hier wat op gevonden.
Fris, veelzijdig en gedreven
And so it begun: The Community. 52 derdejaars Communicatiestudenten omgebogen in ‘studentmedewerkers’ van een echt communicatiebureau. AIDA Communicatie 2.0 (want het was eerst een minor) was geboren. Werken voor het ‘echie’, voor opdrachtgevers van vlees en bloed, die echt iets met je advies doen en die je er ook voor willen betalen. Geen stop-maar-in-de-la-documentjes meer, maar echte, waardevolle adviezen. Een echt kantoor, met een eigen huisstijl en zelfs een eigen bedrijfstelefoon. Waar om acht uur het licht aan gaat en om vijf uur weer uit. Met het idee om praktijkervaring op te doen en als kernwaarden ‘fris, veelzijdig en gedreven’.
Luie student? Wat nou luie student?!
De studenten hebben alle vrijheid om te werken voor hun opdrachtgevers in hun eigen, door Windesheim ingerichte, kantoor. Waar naast alle bureaus zelfs een loungehoek te vinden is, want het imago “de luie student” moet omhoog gehouden worden hè ;-).
Oké, even terug naar de realiteit. Want hoe gaaf het ook allemaal lijkt, het is en blijft onderwijs. En onderwijs, daar horen nou eenmaal lessen, docenten en die altijd gevreesde tentamens bij. Maar goed, dat snappen we wel.
‘The community’ is nu net een aantal weken bezig en iedereen is druk met zijn of haar opdrachten. Van huisstijlkwesties tot positioneringvraagstukken en van onderzoeken tot het schrijven van webteksten: we doen het allemaal! Iedereen is hard aan het werk en die 32 uur in de week? Die zitten bomvol.
Every little thing is gonna be alright
Toch zit er ook een kleine keerzijde aan het geluk dat ‘the community’ heet. Het is nieuw, en wat nieuw is, is eng. En hoe je het ook went of keert: wij studenten kunnen soms gewoon enorm lastig zijn. Het is niet snel goed genoeg voor ons en toch willen we wel het nieuwste en het beste voor onszelf. Dus zo het geschiedde, en ‘the community’ kreeg een sh*t load of commentaar over zich heen. Maar ach, niks is perfect. Daar komen we ook wel weer overheen.
Trotse AIDA’ers
Nee, ik wil niet eindigen met iets negatiefs. Want de community is alles behalve dat. Windesheim tried its best. En ik vind het enorm te prijzen dat deze hogeschool iets nieuws wilde voor haar studenten. Ze dacht out of the box en wilde ons laten proeven van het echte werk. Ik zou zeggen, mission (almost) accomplished.
En nu voel ik het toch als maatschappelijke taak om even reclame te maken. Dus, lieve lezer, ga snel even naar AIDAcommunicatie.nl en check wat wij in huis hebben! Want een beetje trots op ons bedrijfje, dat zijn we wel.
Door: Vivian ter Haar – Redactielid ComNow
Vivian,
Volgens mij kun je de competentie ‘Professionele houding’ nu ook afvinken :o). Leuk stuk!
Goede groet,
Michiel