Afgelopen woensdag 3 december vond de Communicatiedag van hogeschool Windesheim plaats. Het thema van dit jaar was ‘Tell Your Story’. Op deze dag werden ruim 170 bezoekers meegenomen in de wereld van storytelling.
De dagvoorzitter was Charles Dickens, een grote verhalenverteller uit het verleden. Tijdens de dagopening kwam opleidingshoofd Anita Rietberg met een inspirerend verhaal over de nieuwe communicatieprofessional. Jan Willem Meinsma, lid van het College van Bestuur van hogeschool Windesheim, gaf vervolgens zijn verfrissende blik op het communicatievak. De keynote speaker van de ochtend was Annet Scheringa, dé vrouw op het gebied van storytelling. Zij is met haar bedrijf ‘TheStoryConnection’ een autoriteit op het gebied van storytelling. Zij vertelde over de kracht van storytelling binnen organisaties, wat mogelijkheden biedt om je bedrijf, je merk of je boegbeeld te positioneren. Ook was er een levendige discussie met de zaal.
Tweedejaars communicatiestudenten zijn erg druk bezig met wat het communicatievak inhoudt. Voor het vak CommunicatieNU moesten zij filmpjes maken over verschillende onderwerpen op het gebied van communicatie. De filmpjes werden uiteindelijk op de Communicatiedag beoordeeld door het publiek en door een vakkundige jury. De publieksprijs werd gewonnen door Dennis Broekhof, Mitchell Buwalda, Loïs van der Esschert, Bryan Slief en Jesper Gerritsen met het filmpje ‘Wij zijn generatie Z’.
De vakjury bekroonde het filmpje ‘Succesvolle communicatie is onzichtbaar’ van Marjolein Marx, Awather Al Nashy en Laura van de Riet
Na de lunch gingen de deelnemers uiteen naar diverse workshops. ‘Mijn online reputatie’, ‘Zeg het met beelden’, ‘Personality and body awareness’ en ‘Als ik later groot ben’ waren één van de onderwerpen waar de verschillende workshops over gingen. Door middel van interactie en kennis van professionals uit het vak, kregen de bezoekers van de Communicatiedag een duidelijk beeld over de verschillende onderwerpen binnen het thema ‘Tell Your Story’.
Na de workshoprondes was de tweede keynote speaker aan de beurt: Ronald van der Aart, oprichter van RepMen. Dit is een bureau gespecialiseerd in reputatiemanagement, community relations, webcare, marketing PR, media relations en crisiscommunicatie. Hij sprak over zijn nieuwe boek ‘#FAIL omgaan met kritiek op internet’ en over het belang van een goede webcare-strategie voor een bedrijf. Tijdens zijn presentatie liet Ronald van der Aart verschillende voorbeelden zien hoe het wel en hoe het niet moet. Een inspirerende lezing die aanzet tot nadenken.
Als afsluiting vond er een netwerkborrel plaats. Hier kregen studenten, docenten en relaties de mogelijkheid om onder het genot van een hapje en een drankje met elkaar te netwerken.