Communicatie is een vakgebied dat in de laatste jaren veel ontwikkelingen heeft doorgemaakt. Alles is tegenwoordig communicatie. Van social media tot aan interne communicatie, maar ook de meningen van de medewerkers zijn een vorm van communicatie. Welke belangrijke ontwikkelingen gaan wij in 2017 zien?
Mobiele maatschappij
Je kunt er niet meer omheen: de mobiele telefoon is aan onze handen vastgegroeid. Het aantal bezitters van een mobiele telefoon is nog nooit zo groot geweest als nu. Communicatiegoeroes voorspellen dan ook dat driekwart van al het internetverkeer volgend jaar afkomstig zal zijn van mobiele telefoons. Het is belangrijk om als bedrijf hier slim op in te spelen. Wie in 2017 nog geen mobile-proof website heeft, kan net zo goed geen website hebben. Maar alleen een mobile-proof website is niet voldoende. Je moet er ook voor zorgen dat de website technisch goed werkt. Zo moet de content snel kunnen laden, anders haken bezoekers af. Vier op de tien bezoekers kiest er dan voor om via een andere site te gaan zoeken.
Kies je communicatiemiddel
Bedrijven kiezen er steeds vaker voor om alleen via het online platform te communiceren met hun doelgroep. Het nadeel hiervan is dat bedrijven minder contact hebben en geen relatie kunnen opbouwen met hun doelgroep. In deze tijden zijn een goede relatie en een goed werkende website essentieel om te overleven. In 2017 gaan we steeds meer zien dat bedrijven persoonlijker gaan handelen. Maar hoe gaan ze dat aanpakken? Dit doen ze door hun social media efficiënt in te zetten. Bedrijven gaan steeds meer aan de slag met Snapchat en Houseparty (videobellen). Deze twee apps geven bedrijven de kans om dichter bij de doelgroep te komen en zo het bedrijf een gezicht te geven. Op deze manier krijgt de doelgroep een blik achter de schermen. Je ziet het bijvoorbeeld bij Fairtradebedrijven. Binnen zo’n bedrijf is de productie belangrijker dan het eindproduct.
Beeld is het nieuwe communiceren
De verschuiving van tekst naar beeld zien we steeds meer om ons heen en vooral op social media: er is steeds meer content in de vorm van plaatjes en video’s. Overload aan data wordt vervangen door spannende video’s die de kijker moeten overtuigen, inspireren, informeren of motiveren. Het helpt bedrijven om hun dienst of product op de kaart te zetten. Wees als bedrijf uniek in het kiezen van de juiste communicatiemiddelen en ga mee met de tijd om te kunnen overleven. Het is niet alleen leuk om naar video’s te kijken, het is ook nog eens aantrekkelijker.
Door: Melanie Zijlstra