Volgens onderzoeksbureau Comscore zien we in één maand gemiddeld 36 video advertenties per persoon. De meeste online video advertenties gaan over sport, games en gezondheid. Maar op welke manier kun je een online video advertentie inzetten? Hieronder volgen drie verschillende voorbeelden van online video advertenties.
1. Gepersonaliseerde video
Een gepersonaliseerde video zorgt ervoor dat een klant persoonlijk aangesproken wordt. Iedere klant ontvangt een unieke video met informatie die voor hem of haar relevant is. Marketeers gebruiken de gegevens van hun klanten en verwerken dit in een persoonlijk bericht. Hierdoor kan een gepersonaliseerde video advertentie meerwaarde en klantenservice bieden. Een goed voorbeeld hiervan is energiemaatschappij Oxxio: nieuwe klanten ontvangen een gepersonaliseerde welkomstvideo met daarin informatie die voor hen van belang is.
2. Ultrakorte video
De aandacht van de kijker vasthouden, is tegenwoordig steeds moeilijker. Een online video advertentie moet dus gelijk de aandacht trekken en niet te lang duren. Er zijn verschillende manieren waarop je een ultrakorte video advertentie kunt inzetten als marketingtool. Je kunt een ‘how to…’ video maken, waarin je kort het product laat zien. Max Factor laat bijvoorbeeld zien hoe je een bepaalde mascara aan moet brengen door een ultrakorte video te delen via Instagram. Je kunt ook een ‘Sneak Preview’ laten zien om klanten nieuwsgierig te maken. Zo plaatste Mercedes Benz bijvoorbeeld een korte video op Instagram over de ‘Mercedes Benz Collection 2016’.
3. Virtual reality video
Door middel van een virtual reality bril wordt er een nieuwe virtuele wereld gecreëerd waarin de kijker zich bevindt en zelf rond kan kijken. Een merk dat hiervan gebruik maakt is Audi. Audi heeft een 360 graden video gemaakt van de Audi A4, waardoor de klant kan ervaren hoe het is om in deze auto te zitten. De kijker kan zelf bepalen waar hij of zij naar wil kijken en kan zo de hele auto van binnen zien. Terwijl de klant de auto aan de binnenkant kan zien, wordt er informatie gegeven over de auto. Op deze manier kan iedereen vanuit huis ervaren hoe het is om in een Audi A4 te zitten, zonder dat hij of zij daadwerkelijk naar de winkel moet komen.
Door: Kim Velner