Na Facebook, Twitter en Instagram zetten bedrijven tegenwoordig ook Snapchat in als marketingtool. Snapchat als marketingtool is een interessante en creatieve uitdaging: hoe kun je een duidelijke boodschap overbrengen als de snap maar tijdelijk te zien is? Toch zijn er originele mogelijkheden om Snapchat als marketingtool in te zetten. Er is namelijk veel meer mogelijk dan je in eerste instantie zou denken. Nieuwsgierig? Lees hieronder vier mogelijkheden van Snapchat als marketingtool!
1. Take-over
Een bekend persoon neemt tijdelijk het Snapchataccount over. Dit is een goede manier om het aantal volgers te verhogen: de persoon die het account overneemt, verwijst zijn of haar volgers naar het account. Topmodel Doutzen Kroes nam bijvoorbeeld het account van L’Oréal Paris over en verwees haar volgers via Instagram naar het Snapchataccount van L’Oréal Paris. Op deze manier is het ook mogelijk om een nieuwe doelgroep kennis te laten maken met jouw merk. Het enige wat je hoeft te doen, is het kiezen van de juiste ‘take-over persoon’: iemand die past bij jouw merk én veel volgers heeft.
2. Webcare
Misschien is webcare niet het eerste waar je aan denkt, maar ook webcare is mogelijk met Snapchat! Bedrijven kunnen namelijk snel en persoonlijk hulp bieden door middel van de chatfunctie of een kort filmpje. Wil je weten wat het laatste nieuws is? Vraag het aan De Telegraaf en ontvang direct een snap met het laatste nieuws. Een ander voorbeeld is de ABN AMRO: zij deelt tips om bijvoorbeeld het studentenleven gemakkelijker te maken.
3. Interaction
Volgers kunnen vragen aan jou stellen, maar ook jij kunt vragen stellen. Ga met hen in gesprek. Wat is jouw favoriete film? Wat geeft jou vleugels? Een andere manier om interactie te creëren, is het sturen van een kortingscode of een prijsvraag waarbij jij jouw volgers iets laat doen. Denk aan het bewerken of sturen van een bepaalde foto. Genoeg manieren dus om Snapchat op een interactieve manier te gebruiken!
4. Sneak preview
Snapchat is dé ideale marketingtool voor het tonen van een sneak preview: na een korte tijd verdwijnt de snap vanzelf weer. Ook kun je exclusieve content delen via Snapchat die maximaal 24 uur zichtbaar is. Zo deelde het automerk Honda een exclusieve sneak preview van haar nieuwste auto, die verder nog nergens te zien was. Op deze manier groeide het aantal volgers onmiddellijk! Een sneak preview is dus ideaal om volgers te genereren en hen vast te blijven houden.
Er zijn dus genoeg creatieve en originele mogelijkheden om Snapchat in te zetten als marketingtool voor bedrijven!
Door: Kim Velner