TEST
Zelfstandig naamwoord
test (de ~ | meervoud tests)
toetsing van de kwaliteit, geschiktheid van personen of zaken
“een test doen”
Lukraak iets veranderen en hopen dat je meer resultaten boekt, heeft weinig zin. Een daarom moet je testen doen. Want, zoals het woordenboek zegt, een test is een toetsing van de kwaliteit, geschiktheid van personen of zaken. We passen dit feit toe op een website. Stel: je wilt weten wat je huidige conversieratio van je website is, en deze verhogen. Met een likje verf over je website red je het dan absoluut niet. Je hebt feiten en cijfers nodig. Je moet een test doen. Een A/B-test bijvoorbeeld.
De methode
Een A/B-test is een testmethode op de effectiviteit van twee mogelijkheden te meten. Het wordt toegepast binnen websites en reclame-uitingen. De gebruikers of ontvangers worden verdeeld in twee gelijke groepen, die elk een eigen variatie getoond krijgen. Door voor beide groepen het conversieratio te meten, kan worden vastgesteld welk concept het beste ingezet kan worden.
Waar gaat het mis?
Voordat je begint met de A/B-test moet je weten welke onderdelen van de website je gaat testen. Een middel dat je hiervoor kunt gebruiken is Google Analytics. In de statistieken van Google is te zien op welke pagina’s het mis gaat. Deze pagina’s kun je A/B testen.
Tips
Voordat je enthousiast begint met testen is het belangrijk om de volgende tips ter harte te nemen:
- Laat niet verschillende testen los op je website. Je loopt kans dat de testen elkaar beïnvloeden.
- Gebruik de juiste tool die bij je budget en doel past. Er zijn verschillende hulpmiddelen die je kunt inzetten bij A/B-testen: Optimizely, VisualWebsiteOptimizer, Google Experiments zijn enkele voorbeelden.
- Foute of te snelle conclusies trekken kunnen grote gevolgen hebben voor je A/B-test. Al je inspanningen kunnen voor niets zijn geweest.
Met een A/B-test maak je dus weloverwogen beslissingen over veranderingen op je website. Twijfel niet langer, ga aan de slag!
Door: Annelieke Lankamp