Zijn nummer heet dan wel ‘slow down’, maar dat geldt niet voor alle media-aandacht die Douwe Bob kreeg tijdens het Europees Songfestival. Een pr-offensief kan je het wel noemen. De zangeres van Malta kwam met een persbericht over haar zwangerschap, maar Douwe Bob opende ‘The Bar’. De opening van een eigen bar in Stockholm was wat mij betreft een ontzettend slimme zet.
Geliefd
Niemand kan het gemist hebben: Douwe Bob was geliefd bij iedereen. Op social media zag je dagelijks meerdere nieuwsberichten en filmpjes voorbij komen. Meerdere artiesten, zoals The Common Linnets, kwamen met Douwe optreden in ‘The Bar’ in de hipste wijk van Stockholm. Ook de Franse songfestivaldeelnemer Amir kwam een optreden geven. Het filmpje hiervan ging viraal op social media. Niet alleen door Nederlandse maar ook door buitenlandse media werd deze massaal gedeeld. Een slimme pr-zet kan je het wel noemen.
Perfecte pr-strategie
Ook al werd hij elfde, Douwe Bob heeft een plekje gestolen in het hart van vele mensen, mede door zijn pr-offensief. Ik kan me niet herinneren dat Trijntje Oosterhuis vorig jaar zoveel in de media is geweest. Misschien wel één van de redenen dat Douwe doorging naar de finale, want aandachttrekkers eindigen vaak hoger in de ranking van het Songfestival. Zo zie ja maar weer: een goede pr-strategie is ontzettend belangrijk. Zal de volgende Nederlandse songfestivaldeelnemer dit opvolgen?
Door: Kiki Leijdekkers