De tijdlijn van Instagram zoals je die gewend bent is verdwenen. Met de chronologische volgorde die werd aangehouden in de tijdlijn, werd namelijk ruim 70% van de posts door de gemiddelde gebruiker niet meer opgemerkt. Instagram besloot daarom, net als bij moederbedrijf Facebook, een nieuw algoritme te introduceren. Niet meer zie je bovenin je tijdlijn de meest recente post, tegenwoordig zie je de meest relevante.
Pas je strategie aan
Veel bedrijven en influencers op Instagram zijn bang dat hun posts door de introductie van het algoritme niet meer worden gezien door de gebruiker. Veel gebruikers vrezen dat betalen voor advertenties een noodzaak wordt. Toch is dit niet de enige manier om jouw posts voorbij te laten komen in de feed van je doelgroep. Je moet misschien wel je strategie aanpassen.
Ken je doelgroep
Je doelgroep leren kennen is een tip die je natuurlijk bij elke mogelijke situatie krijgt. Toch is het belangrijk om het maar weer even te noemen. Het kennen van je doelgroep en het inspelen op haar behoeften zorgt voor meer interactie en betrokkenheid. Om de interactie nog een zetje te geven kun je ervoor kiezen om te vragen om respons van de volger. Zo laat je merken dat je de mening van de consument waardeert. Overdrijf uiteraard niet met het vragen om reacties. Dit kan juist averechts werken.
Kwaliteit boven kwantiteit
Een post van hoge kwaliteit met veel betrokkenheid en interactie kan dagen lang bovenaan in de feed staan. Dit is wellicht een reden om de frequentie waarin je iets plaatst te veranderen. In de chronologische feed was het slim om relatief vaak te posten, zodat de gebruiker vaker langs jouw posts kwam. Bij het nieuwe algoritme is het misschien een beter idee om minder vaak te posten, maar om wel datgeen te posten waar veel interactie en betrokkenheid door ontstaat.
De introductie van het nieuwe algoritme maakt Instagram voor jouw bedrijf niet nutteloos. Wél kunnen we het je aanraden om je strategie eens onder de loep te nemen!
Door: Donny van Wijk