Bezoekers genereren kost tijd en geld, conversie verhogen vraagt om inlevingsvermogen en creativiteit! Het blijkt dat de conversie onder de mkb-bedrijven gemiddeld 1,25% is. Bij websites die conversie-optimalisatie goed toepassen, kan dat oplopen tot wel 4%. Men denkt vaak dat conversie optimalisatie veel geld kost, maar met kleine veranderingen kun je het al zien stijgen! Hieronder staan zeven gouden tips!
1. Spreek de doelgroep aan
Dit klinkt als een open deur, maar toch is het niet zo simpel als het lijkt. ‘Welkom op onze website’ is geen interessante zin om te lezen. Zij willen iets lezen wat hen boeit, wat hen bezig houdt. Laat een aantal onderwerpen van jouw website zien. Onderwerpen waar de bezoekers zich in kunnen herkennen en waarmee je inspeelt op hun gevoel. Dat zorgt voor een veel zachtere landing!
2. Maak duidelijk wat de USP’s zijn
Een eerste bezoek aan een website duurt gemiddeld zeven seconden. In die zeven seconden wil je de bezoeker vertellen waarom hij juist hier moet bestellen of informatie moet opvragen. Het verwerken van de (maximaal vier) belangrijkste USP’s in de header zorgt ervoor dat mensen direct begrijpen waar het bij deze website om draait. Laat zien dat je anders bent dan de rest.
3. Doseer de content
Lappen tekst op een homepagina schrikken mensen vaak af. In die zeven secondes dat bezoekers de website scannen, moet je ervoor zorgen dat de essentie van het verhaal duidelijk is. Als bezoekers meer informatie willen, klikken ze vanzelf wel verder.
4. Zorg voor topdesign
We kennen ze allemaal wel: de websites die tien kleuren gebruiken, teksten met enorm veel uitroeptekens, ontbrekende logos en zo verder. Niet alleen zijn deze websites onoverzichtelijk, maar vaak worden de sites niet serieus genomen. Natuurlijk hoeft de website geen gouden randje te hebben, maar straal wel professionaliteit uit.
5. Bouw aan overtuigingskracht
Een stukje persuasief copywriting kan een enorm effect hebben op het gedrag van jouw bezoekers. Het benoemen van voordelen, het uitleggen van jouw onderscheidend vermogen, het resultaatgericht schrijven en zorgen voor herkenning, resulteert in een hogere conversie.
6. Zorg voor aantrekkelijke navigatie-items
Als je wilt dat bezoekers langer dan zeven seconden op de website blijven, is het belangrijk om voldoende ‘springplanken’ te creëren naar de rest van de website. Hoe aantrekkelijker en wervender de navigatie-items, hoe groter de kans dat met hierop doorklikt.
7. Vertel de bezoeker wat hij moet doen
Call to action, een term die vaak wordt gebruikt in de online wereld. Dat is niet voor niets! Wanneer jij het zoeken op de website makkelijk maakt met een heldere en wervende navigatiemenu, is voor hen de drempel om dieper in de website te gaan lager.
Door: Marjolein