Uncategorized

3 x een succesvolle marketingcampagne

By 17 maart 2016 No Comments

Een samenwerking aangaan met een blogger om jouw producten onder de aandacht te brengen? Bloggers en vloggers hebben een groot online bereik en zijn daarmee een aantrekkelijke prooi om mee in zee te gaan. In dit artikel staan drie nieuwe trends die erg in opkomst zijn om het succes van jouw campagne te kunnen vergroten.

1. Storytelling

Red Bull heeft een speciale webpagina laten maken voor de internationale BMX’er Danny MacAskill. Op deze pagina vertelt Danny zijn verhaal over hoe hij als klein jongetje al droomde over hoe hij obstakels in zijn kamer zou betreden met zijn BMX. Het verhaal is heel authentiek en daarom wekt het ook emoties op bij de doelgroep. Red Bull is een goed voorbeeld van een bedrijf die weet hoe zij een verhaal moeten vertellen aan hun publiek. Storytelling wordt namelijk steeds belangrijker in campagnes, omdat je door een uniek verhaal opvalt als bedrijf. Door het vertellen van een verhaal wordt jouw doelgroep vermaakt of geïntrigeerd. De kracht van een verhaal zit hem namelijk in de manier waarop ons brein werkt. Een verhaal is een gemakkelijke, interessante en logische manier om kennis te verwerken.

2. Contest marketing

Wedstrijden waarbij je prijzen kunt winnen, zijn altijd al populair geweest en met de komst van social media is de contest marketing nieuw leven ingeroepen. Contest campagnes zijn zo populair omdat jouw fans de campagne zelf verspreiden. Daarbij zorgen contest campagnes ook voor waardevolle informatie. Gebruikers zijn namelijk eerder bereid om hun gegevens met je te delen wanneer hier een prijs aan verbonden is. Competities met user-generated-content (USG) zijn vooral erg effectief. Dit is simpelweg content die is aangeleverd door de doelgroep zelf, dus een foto of een video van de gebruiker. Zo heeft Corona een succesvolle ‘Sound of the beach’ DJ-contest opgezet, waarmee ze DJ’s uitdaagden om een track te maken die past bij de ‘Sound of the beach’. De prijs was een plek in de line-up van het SunSets festival op Ibiza.

3. Influencer marketing

Het is steeds lastiger om jongeren gericht te benaderen omdat er tal van mediakanalen zijn.
Jongeren bevinden zich op kanalen als what’s app, social media, blogs en nog veel meer. Om jongeren specifiek en effectief te bereiken kunnen influencers worden ingezet. Influencers zijn invloedrijke personen op internet, ze hebben een succesvolle blog en hebben een groot bereik op social media. Social influencers worden steeds vaker door bedrijven ingezet om hun netwerk te vergroten. Het netwerk van deze influencers betreft een hele specifieke doelgroep die erg interessant kan zijn voor bedrijven. Zo heeft beautyblogger Mascha Feoktistova samengewerkt met Wehkamp. In een aantal van Mascha’s blogposts en vlogs (videoblog) raadde ze een nagelvijl aan van Wehkamp. Deze nagelvijl was in de webshop van Wehkamp binnen één week uitverkocht. Lezers van blogs zien deze bloggers als experts, daarom zijn lezers sneller geneigd om een product te kopen dat geadviseerd wordt door een blogger, dan van een bedrijf zelf. Omdat productinformatie afkomstig van het bedrijf vaak als ‘commercieel’ wordt gezien.

Door: Carien

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply