Communicatiemissers

Communicatiemissers

By 22 januari 2016 No Comments

Communicatiemissers, wat is dat precies? Ik kan wel een klein voorbeeld geven over iets wat ik laatst zelf heb meegemaakt bij de community AIDA Communicatie. Mijn klasgenoot vroeg of ik even wilde helpen bij een Wordbestand. Natuurlijk wilde ik helpen! Zij vroeg mij of ik een lege pagina onder haar tekst weg kon halen, ze had alles al geprobeerd, zei ze. Ik ging naast haar zitten en drukte één keer op backspace en floep, de pagina was weg. We lagen allebei dubbel van het lachen! Een simpel iets, kan toch behoorlijk fout gaan. Wat een misser.

Dit foutje viel nog wel mee. Echter, er zijn ook echte communicatiemissers. Het voorbeeld hierboven was een blunder. Nu vertel ik een paar communicatiemissers die niet te maken hebben met blunders. Bijvoorbeeld het niet luisteren naar een ander, alleen maar zelf aan het woord zijn en niet willen horen wat een ander te melden heeft. We denken allemaal dat we zo goed kunnen luisteren, maar het liefst zijn we toch echt zelf continue aan het woord. Als we dan eindelijk denken dat we aan het luisteren zijn, reageren we vaak niet op de emotie van een ander. Beide gesprekspartners gaan een inhoudelijk gesprek met elkaar aan, terwijl één van beide gesprekspartners (of beide) vol met emotie zit. Deze emoties worden opgestapeld en uiteindelijk komt er een grote uitbarsting. Het is beter is om rustig de emoties uit te praten en daarna kan het inhoudelijke gesprek te voeren. Probeer deze dingen te voorkomen en denk goed na over deze punten, voordat je een gesprek begint.

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply