Van theorie naar praktijk

Van theorie naar praktijk

By 13 januari 2016 No Comments

Maarten: ‘Van mandarijnen eten word je oranje.’’
Pien: ‘O? Hoe weet je dat?’
Maarten: ‘Ja, dat geloof ik gewoon. En ik heb het laatst ergens op Facebook gelezen.’
Pien: ‘Dus jij denkt dan dat het waar is? Ik geloof daar niks van.’

Onderzoek in het bedrijfsleven
Een groot deel van je kennis kun je verkrijgen door er onderzoek naar te doen. Onderzoek kan je op veel verschillende manieren uitvoeren. Hierboven staat dan een voorbeeld van een klein onderzoek, maar in het bedrijfsleven zijn er genoeg grote ‘problemen’ die onderzocht kunnen worden. Elk bedrijf kampt namelijk wel met problemen. Vaak beginnen deze problemen met de communicatie. Zo zijn er wel eens problemen met de interne communicatie van een bedrijf: medewerkers communiceren bijvoorbeeld onderling te weinig waardoor er misverstanden of frustraties ontstaan. Een onderzoek naar externe communicatie kan bijvoorbeeld gaan over de reputatie van het bedrijf: hoe communiceert het bedrijf naar de buitenwereld, wat communiceert het bedrijf en hoe kan dit verbeterd worden?

Klaar voor de start…

Voordat je begint aan een onderzoek, moet er heel wat gedaan worden. Om te beginnen maak je als eerst een onderzoeksopzet. De onderzoeksopzet geeft een duidelijk beeld van het onderzoek dat je gaat doen. In de onderzoeksopzet leg je onder andere het volgende uit:
Aanleiding:
De aanleiding van je onderzoek is het opstapje naar wat je gaat onderzoeken. In de aanleiding leg je uit welke kennis er nog ontbreekt. Stel je doet onderzoek naar de interne communicatie van een bedrijf, maar weet niet via welke middelen er al gecommuniceerd wordt, dan is dat de kennis die ontbreekt. Op basis van je aanleiding ontstaat je onderzoeksvraag.
Probleemanalyse:
Vervolgens moeten er deelvragen gemaakt worden die na het doen van het onderzoek uiteindelijk antwoord geven op zowel de onderzoeksvraag, als de eventuele adviesvraag. De adviesvraag is de vraag die je noteert in het geval je advies geeft aan het bedrijf op basis van je onderzoek.
Operationalisatie:
Vervolgens leg je uit hoe en wat je gaat onderzoeken en welke theorie je daarbij gaat gebruiken.
Dit zijn naar mijn mening de drie belangrijkste punten uit de onderzoeksopzet.

Na het opstellen van een onderzoeksopzet, maak je een plan van aanpak. Hierin leg je uit wat het onderzoek inhoudt en wat de risico’s en dergelijke zijn die aan het onderzoek zijn verbonden. Daarnaast maak je in de meeste gevallen ook nog een literatuurstudie. Dit is een studie waarbij je verschillende theorieën en modellen verzamelt om zo gemakkelijker van start te gaan met het onderzoek. Je hebt je op die manier namelijk al verdiept in de theorieën die je helpen om de onderzoeksvraag te beantwoorden. Zo kun je uit je literatuurstudie halen welke theorieën en modellen het meest interessant zijn om te gebruiken in je onderzoek. Na deze drie zaken gedaan te hebben, kun je dan eindelijk starten met je daadwerkelijke onderzoek.

Tips & tricks
Als afsluiter wil ik jullie graag nog een paar tips en tricks meegeven op basis van mijn eigen ervaringen met het doen van onderzoek.

1. Doe onderzoek naar iets wat je interesseert. Je motivatie is belangrijk!
2. Stel zoveel mogelijk onderzoeks- en deelvragen op om te bepalen welke vragen er uiteindelijk het best zijn voor het onderzoek. Hierdoor kun je ze zo specifiek mogelijk maken.
3. Gebruik zoveel mogelijk wetenschappelijke artikelen. Deze artikelen zijn vaak betrouwbaar en dit is belangrijk voor de uitkomst van je onderzoek.
4. Lees je onderzoek door de ogen van iemand die nog nooit van dat bedrijf gehoord heeft (of laat het lezen door iemand anders). Je onderzoek moet namelijk begrijpelijk zijn en geen jargon bevatten.
5. Less is more: een onderzoek hoeft niet altijd extreem lang te zijn om het van kwaliteit te laten zijn. Probeer zo bondig mogelijk je onderzoek uit te werken.

Author COMNOW

More posts by COMNOW

Leave a Reply